Waarom is deze vorm van hersentumoren bijna niet te behandelen?

Door de plek van de tumor, in de hersenstam, kan men tot nu toe nog helemaal niets doen. De hersenstam ligt tussen de hersenen en het ruggenmerg. De hersenstam bestuurt vitale levensfuncties zoals hartslag, ademhaling, bloedsomloop, bloeddruk en spijsvertering en regelt de hersenstam bepaalde reflexen zoals slikken en braken. 10 paar van de 12 paar hersenzenuwen vinden hun oorsprong in de hersenstam. Oftewel:

• het is niet mogelijk om operatief in te grijpen in de hersenstam;
  • daarnaast komen chemo┬┤s niet of nauwelijks bij de tumor in de hersenstam.

Het enige wat men tot nu toe kan doen is bestraling, maar daar is deze kankersoort te agressief voor en immuun voor gebleken. Bestraling kan wel tijdelijk verlichting bieden. We moeten dus op zoek naar een extra behandelmethode, welke in combinatie met bestraling, voor een beter resultaat moet gaan zorgen.

De zeldzaamheid en de moeilijkheidsgraad van de tumor hebben er in het verleden toe geleid dat er weinig onderzoek is gedaan naar hersenstamtumoren. In Nederland is men zelfs gestopt met het nemen van een biopt omdat de tumor diverse gradaties heeft en het weefsel voor onderzoek ook niet nodig werd geacht. Met de gelden van Stichting Semmy worden nu de eerste onderzoeken in Nederland naar hersenstamtumoren (DIPG / ponsglioom en gliomen in algemene zin) uitgevoerd.

Voor meer informatie over het onderzoek: