Zorgboek: Leuke activiteiten en het maken van herinneringen

Ook al is de toekomst nog maar kort, blijf je richten op leuke bezigheden voor het kind en het zoeken naar praktische oplossingen.
Er zijn veel mogelijkheden op het gebied van herinneringen maken. Gewoon thuis, met elkaar op pad, foto’s, filmpjes, maar ook het maken van bijvoorbeeld een schilderij of beeldje kunnen hierbij helpen. Natuurlijk is het zo dat je hier zelf een keus in kunt maken en dat het motto luidt; alles mag, niets moet.

Leuke activiteiten

Leuke activiteiten zijn er in Nederland genoeg en er zijn ook organisaties die helpen met het verzorgen van leuke activiteiten voor zieke kinderen zoals stichting Make-a-Wish, Stichting Opkikker, Stichting Gijsje Eigenwijsje, Villa Pardoes. Wacht niet te lang met het aanschrijven van deze stichtingen, hoe beter het kind is, hoe meer hij/zij hiervan kan genieten. Soms voelt het aanschrijven van deze stichtingen als opgeven/ toegeven, maar dat is niet zo. Het is gewoon verstandig zijn, ondertussen kan je gewoon blijven hopen dat jouw kind de uitzondering zal zijn!

Make a Wish

Make-A-Wish Nederland vervult de liefste wens van kinderen in de leeftijd van 3 tot 18 jaar met een levensbedreigende ziekte.

Stichting de Opkikker

Stichting Opkikker verzorgt gezinnen met een langdurig ziek kind met een onvergetelijke Opkikkerdag. Na afloop ontvang je beeld- en videomateriaal om de dag nog eens te beleven.

Stichting Ambulancewens

Stichting Ambulance Wens Nederland vervult met medisch geschoolde vrijwilligers gratis laatste wensen van niet mobiele terminale patiënten met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde ambulances.

Villa Pardoes (bij de Efteling)

Voor gezinnen met een ernstig, mogelijk levensbedreigend ziek kind van 4 tot en met 12 jaar. Voor kinderen die dolgraag een tijdje aan iets anders willen denken dan hun ziekte. Voor broertjes, zusjes, ouders, opa’s en oma’s die dromen van een onbezorgde week samen. Villa Pardoes bestaat uit acht ruime vakantiewoningen, aan elkaar geschakeld rondom een grote centrale ruimte. Het gebouw heeft de vorm van een slakkenhuis. Kinderen kunnen er in een veilige en kleurrijke omgeving spelen.
www.villapardoes.nl/

Stichting Gijsje Eigenwijsje

Gijs, die hersenstamkanker had, genoot van elke gerealiseerde wens en van de weekjes weg, maar realiseerde zich maar al te goed dat het niet vanzelfsprekend was. Hij zei steeds dat hij zo gelukkig was met zo’n ‘warm nest’ van familie en vrienden. Het was daarom zijn nadrukkelijke wens om andere kinderen ook dat beetje geluk te gunnen. Samen met het gezin een weekje weg en te genieten van het ‘warme gevoel’. Daarin was Gijs heel stellig. In de laatste fase van zijn leven was hij erg bezig met zijn eigen stichting: “Gijsje Eigenwijsje”. De stichting zorgt ervoor dat kinderen met een levensbedreigende ziekte een weekje weg kunnen met hun gezin in een huisje op een vakantiepark in Nederland.

Welkom

Liedjesmobiel

Met de Liedjesmobiel bezoeken muzikanten zieke patiëntjes thuis om daar samen een lied te schrijven en op te nemen. Hierdoor staan ze even positief in het middelpunt en vergeten ze de waan van de dag. Een bezoek van de Liedjesmobiel is geheel kosteloos.
www.liedjesmobiel.nl

Familie en vrienden

Durf ook eens aan familie of vrienden te vragen om de andere kinderen mee te nemen voor een dagje. En creëer met familie en vrienden bijzondere momenten, in een latere fase is het samen terugdenken aan deze momenten zeer belangrijk.

Beeldmateriaal

Foto/ filmopnamen zijn belangrijk voor de herinnering, je kan er nooit teveel van maken. Later zijn ze van onschatbare waarde.

Make A Memory

Stichting Make A Memory fotografeert op verzoek van ouders ernstig zieke, terminale en overleden kinderen. Met een landelijk netwerk van ruim 140 professionele fotografen worden thuis of in het ziekenhuis foto’s gemaakt, zonder kosten voor de ouders. De ouders ontvangen kort daarna een boekje met vijf afdrukken en een dvd met alle foto’s in hoge resolutie. Make A Memory is dag en nacht bereikbaar en streeft naar een dagelijkse 24-uurs inzetbaarheid van de fotografen.
www.makeamemory.nl/

Herinneringen-enzo.nl

Een professional maakt (tegen betaling) een filmportret van je kind.
www.herinneringen-enzo.nl