Kinderserie over kanker

In mei 2014 werd bij Julian op tienjarige leeftijd DIPG ontdekt. De afgelopen maanden heeft Julian meegewerkt aan een televisieserie waarin 4 kinderen worden gevolgd die kanker hebben. Het programma heet ‘Hallo, ik heb kanker’ en werd van 13 t/m 17 februari uitgezonden op NPO Zapp (NPO 3).

EO maakt ontwapenende kinderserie over kanker

In ons land krijgen jaarlijks 550 kinderen tussen nul en achttien jaar een vorm van kanker. Hoofdpersonen Catherine, Daimon, Julian en Rachel weten wat het is om met deze ziekte te leven. In ‘Hallo, Ik Heb Kanker’ filmt het viertal hun mooie en moeilijke momenten. We zien tranen van blijdschap en van verdriet, momenten van angst, maar ook momenten van geloof en vertrouwen. ‘Hallo, Ik Heb Kanker’ is een eerlijk en ontwapenend programma over vier tieners bij wie soms de ziekte alle aandacht vraagt, maar soms ook heel gewone ‘tienerissues’ belangrijk zijn.

Taboe bespreekbaar maken
‘We willen het onderwerp kanker bespreekbaar maken’, vertelt presentatrice Anne-Mar. ‘Iedereen kent wel iemand met kanker, maar hoe is het om kanker te hebben? Er direct naar vragen, is vaak spannend.’ Anne-Mar is erg onder de indruk van Catherine, Daimon, Julian en Rachel: ‘Ze laten op een heel eerlijke manier zien wat het met je doet als je hoort dat je kanker hebt. Hoewel het soms mega zwaar voor ze is, hebben ze een enorme veerkracht. Ik vind dat zo bijzonder!’

‘Normaal zijn’
De tieners die in het programma worden gevolgd, willen niets liever dan ‘normaal’ zijn. Geen chemokuren, MRI-scans, prikken, bestralingen en operaties, maar afspreken met vrienden, zwemmen, naar school, naar de film of een concert.

Julian
Julian lijdt aan agressieve hersenstamkanker en viert, tegen de verwachtingen in, zijn dertiende verjaardag. Zijn ouders, familie en vrienden hebben de Stichting FriendsforJulian opgericht om geld op te halen voor onderzoek naar hersenstamkanker.

‘Hallo, Ik Heb Kanker’, werd uitgezonden van 13-17 februari op NPO Zapp.

Deel dit artikel!

[ssba]