Ronald’s Tien Hardlooptips

Door Ronald Velten
De afgelopen jaren mocht ik als zg. ‘pacer’ meedoen, om een deel de Stichting Semmy groep bij elkaar te houden richting finish door een vlak tempo te lopen. Naast het genieten van de ambiance was het erg inspirerend om de verhalen, motivaties van de verschillende deelnemers om mee heen te horen.

Ook kreeg ik veel vragen omtrent looptraining en hoe je eigenlijk goed voor te bereiden op een dergelijk evenement. Nu is het natuurlijk wat kort dag om nog specifieke trainingsadviezen te geven, maar er zijn wel een tiental tips die ik mee kan geven om te zorgen dat je perfect voorbereid aan de start verschijnt.

1. Bereid je goed voor

Bereid je, naast natuurlijk je trainingskilomters, goed voor omtrent wat je kan verwachten. Lees van te voren de website van Amsterdam Marathon en de informatie die je van Stichting Semmy krijgt goed door. Deze bevat allerlei practische informatie over de wedstrijdag. Van verzameltijd en –locatie, starttijd, bereikbaarheid, tot faciliteiten als toiletten, kleedruimtes en drankposten. Ook is het goed om het routekaartje te bekijken, zodat je weet waar je straks loopt en wat je wanneer kan verwachten.

1. Ga op tijd weg

De Amsterdam Marathon is een van de grootste hardloopevenement in Nederland. In de buurt van VUmc en Olympisch Stadion zal het dan ook flink druk zijn ’s ochtends. Parkeergelegenheid is beperkt, maar in de omgeving van VUmc zeker goed te doen. Voorkom dus onnodige stress door wat extra reistijd in te plannen.

1. Leg je spullen klaar

Leg de avond voor de loop alvast je spullen klaar en pak op je gemak je tas in. Dit scheelt je ’s ochtends gehaast zoeken naar je spullen.

Paklijst:

• hardloopkleding, -sokken en –schoenen. Het lichtblauwe Semmy T-shirt krijg je van Stichting Semmy bij je startnummer
  • veiligheidsspelden om je startnummer vast te maken
  • horloges, iPhones, oordoppen, camera’s of andere electronica die je mee wilt nemen. Allemaal natuurlijk opgeladen!
  • droge kleding en eten en drinken voor na afloop
  • wat contant geld

Je spullen kan je voor de start afgeven bij de kledinginname in Sporthallen Zuid. Let wel; we adviseren je geen waardevolle spullen af te geven. Neem die of niet mee, of geen ze aan je supporters.

1. Kies de juiste kleding

Let op het weerbericht en pas je kleding daar op aan. Bedenk dat je het van hardlopen warm krijgt! Beter de eerste kilometer te koud dan de laatste kilometer te warm! Stelregel is ‘kleed je of als het 10 graden warmer is”.

Als het regent of hard waait is een wegwerpponcho erg handig voor in het startvak. Een vuilniszak werkt ook: knip er gaten in voor je armen en je hoofd en je hebt een tijdelijke regenjas. Leg ‘m vlak voor de start aan de kant van de weg of knoop hem aan het hek. Gooi hem niet onder het lopen op de grond … je wilt niet dat iemand anders er over struikelt.

1. Doe niks nieuws

Een wedstrijd is niet het moment om nieuwe dingen te proberen. Draag schoenen die ingelopen zijn. Neem onderweg alleen een drinkbelt mee als je dat vaker doet. En denk er aan dat je voor 8 km die eigenlijk niet nodig hebt. Hetzelfde geldt voor je voeding. Eet je normale ontbijt en gebruik alleen sportdrank en -voeding die je maag goed verdraagt.

1. Rust goed uit

In de laatste week voor je wedstrijd nog heel hard trainen heeft geen zin! Het doet meer schade dan dat het je iets oplevert. Neem dus wat gas terug en loop in de de week voor de loop minder kilometers, zorg voor voldoende slaap en doe rustig aan.

1. Drink voldoende

Drink in de week voor de loop meer water dan anders. Bij normale weersomstandigheden en een looptijd van onder het uur hoef je niet per se te drinken onderweg. Mocht je dit wel willen maak dan gebruik van de drankpost op het 5 km punt. Stop gerust even om te drinken. Die paar seconden die je daarmee verliest, zijn echt geen ramp.

1. Begin langzaam

Het is verleidelijk om je mee te laten slepen door de snelle lopers. Toch is een rustig begin verstandiger, met name voor beginners. Loop je niet helemaal kapot in de eerste kilometers, maar houd liever energie over zodat je nog vrolijk en lachend over de finish komt. We kijken of we weer pacers kunnen regelen om 2 of 3 groepen te begeleiden. Sluit je bij hen aan.

1. Vergeet je sponsoring niet

Laat je sponsoren per kilometer, of een bedrag voor de totale afstand. Alle vormen van sponsoring zijn meer dan welkom. Dit jaar kan dat weer via http://www.alvarum.com/stichtingsemmy. Via deze website kan je zelf een pagina aanmaken en zelf je donaties bijhouden. Erg makkelijk!

1. Geniet

En last but not least. GENIET! Een loopwedstrijd met supporters, spandoeken, muziek en vele loopmaatjes maakt de kilometers voor je gevoel een stuk korter. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je bij een loopevenement ineens sneller en gemakkelijker loopt dan tijdens je trainingsronde in je eentje. Geniet van de sfeer, gezelligheid en je sportieve prestatie!

Tot zondag 15 oktober!

Ronald Velten